bihar1

Milyen tevékenységet folytat a Bács-Zöldért Zrt., mit érdemes tudni róla?

Bihar-F1

A Bács-Zöldért Zrt. 1949-ben alapított, nagy hagyományokkal rendelkező, döntően hazai termesztésű zöldség és gyümölcs termeltetésére és kereskedelmére szakosodott részvénytársaság.
Társaságunk abszolút mértékben exportorientált. Árbevételünk immár több int 90%-ka a külpiaci értékesítésből származik. Célországaink: Németország, Ausztria, Hollandia, Belgium, Dánia, Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Oroszország, a három balti ország és a Skandináv államok.
A termékpalettánkon található árucikkek közül a meggy, a szilva valamint a paradicsompaprika vonatkozásában Társaságunk piacvezető. Görögdinnye, kínai kel, kajszibarack, cseresznye, TV paprika és kápia paprika vonatkozásában az első három-négy exportőr közé tartozunk.
Meghatározó piaci jelenlétünket támogatandó, számos termékünket a Társaságunk által bejegyeztetett „Borischka” márkanév alatt forgalmazzuk.
A termelőkkel fenntartott napi munkakapcsolat, illetve szakmai együttműködés biztosítja az áruk beszállítói irányból való nyomon követhetőségét, ami az élelmiszerbiztonság szempontjából elengedhetetlen követelmény.
Raktárbázisaink, hűtőházaink, Magyarország legjelentősebb zöldség- és gyümölcstermelő centrumaiban találhatók. Összesen 2500 tonna kapacitású hűtőházzal rendelkezünk Kecskeméten és Jánoshalmán.
Bázisaink lehetőséget nyújtanak arra, hogy a teljes magyarországi friss zöldség-gyümölcs termékskála forgalmazásban részt vegyünk. A vevői igényeknek megfelelő fajtaválasztékra, a jó minőségre garanciát nyújt a Társaság képzett szakértőgárdája.

Partnereitekkel együttműködve mekkora termőfelületről szállítanak be hozzátok paprikát egy szezonban?

Carma-xxxxx

Évente nagyságrendileg 50ha-t meghaladó felületről érkezik partnereinktől paprika árualap. A termelőinknek az integráció keretében kihelyezett vetőmagok mintegy 50-50%-a kápia, illetve paradicsom alakú paprikatípusokból kerül ki. Társaságunk a folyamatos és még kiszámíthatóbb árualap biztosítása érdekében termelést is folytat, amely 2013-ban 2/3 rész kápia (16 ha) felület és 1/3 rész paradicsom alakú (8 ha) paprika felület volt.
Mióta vannak termelésben a ZKI
hibridjei saját és partnereitek
termelésében és mely fajták ezek?

Nálunk a termesztésben 6. éve van Bihar és 2. éve Mágus. Partnereinknél a Bihar 6 éve, a Mágus 4 éve van jelen.
Milyen szerepet töltenek be a termelésben a Bihar paradicsom alakú és Mágus kápia hibridek?
A Bihar F1 meghatározó szerepe vitathatatlan! Mind termelői partnereinknél, mind saját termelés kapcsán 80%-os dominanciát élvez a fajtaszerkezetben.
Mit mondanak a beszállító partnereitek, milyen tulajdonságok miatt vált ilyen fontossá a termesztésükben a Bihar és a Mágus?
Bár ez a fajtatulajdonos hírújsága, így a Tisztelt Olvasó joggal feltételezhet némi elfogultságot, azonban felelősséggel állíthatom, hogy a Bihar fajtának meghatározó szerepe volt a hazai paradicsompaprika termesztés elmúlt 5 évében. E fajta nélkül, a jelenlegi mennyiségi visszaeséshez képest is, egyértelműen sokkal drámaibb visszaesést szenvedett volna el ez a szektor. Természetesen a Bihar is egy olyan fajta, amelynek egyedi igényeit ki kellett ismerni, és meg kellett tanulni a helyes, szakszerű termesztés technológiáját. A fajta genetikai potenciálja hordozza azokat az előnyöket (gyümölcsméret, húsvastagság, mély bordó szín, nagy termőképesség, szélsőséges viszonyoknak jól ellenálló képesség), amelyek mind frisspiaci, mind konzervipari felhasználást illetően kimagaslóak.
A Mágus fajtát két éve vontuk be saját termelésbe és 2013-ban a termesztésünkben már 30%-os részaránnyal volt jelen. A fajta a szabadföldi fóliatakarásos, illetve fátyol fóliatakarásos technológiával termesztve is igazolta várakozásainkat: egyöntetű „tálcikás” méretű gyümölcsöt produkál. Meg kell jegyeznem, a kezdetekben voltak fenntartásaink a fajta levélméretét illetően. Tartottunk attól, hogy erős napsugárzásnak kitéve nem nyújt kellő árnyékolást a bogyónak és a napperzselés aránya az elviselhető mértéken túl lesz. Az elmúlt két év megnyugtató tapasztalattal zárult.
Ti, mint exportőrök milyen előnyeire figyeltetek fel
ezeknek a hibrideknek?
Az egységes bogyóméret, a kimagaslóan szép fedőszín és a fajtára jellemző, piac által kedvelt konzisztencia.
Milyen formában történik ezen típusok exportja és nagyságrendileg mekkora mennyiségben?
Paradicsom alakú paprika elsődleges exportja Társaságunk életében még mindig konzerv, illetve a hűtőipari igényeknek megfelelően, negyedelt formában történik. Mind nagyobb az étkezési piacokra történő értékesítés térnyerése is. Negyedelt formában ezer tonnát meghaladó a mennyiség, míg étkezési célból néhány száz tonna.
Kápia paprika vonatkozásában a friss étkezési export aránya folyamatosan nő cca. 1500 tonna, ugyanakkor meghatározó volument, 2-2,5 ezer tonna szeletelt mennyiséget szállítunk külpiaci partnereinknek.
Milyen trendet lehet már most látni, milyen típusokat javasoltok a következő
esztendőben a hazai termelőknek?
Melyek keresletének erősödésére lehet számítani a piacaitokon?
Alapvetően kijelenthető, hogy a 2013. október 5-6-i korai fagy (amely óriási károkat okozott a szabadföldi paprika termelőknek és ezt a kárt nem kompenzálta senki), olyan mértékű terméskiesést eredményezett, amely sok termelőnél megkérdőjelezte e termék jövedelmezőségét. Ugyanakkor ez a sajnálatos és ritkán előforduló helyzet igen jelentős árualap kiesést okozott a feldolgozóiparban. Így nagy biztonsággal kijelenthető, hogy 2014-ben korrekt piaci körülmények fogják várni a tisztelt termelőket. Ami a paradicsom alakú típust illeti, az étkezési piacon a trend változatlan: a nagy testű, jó konzisztenciájú fajtákat részesítik előnyben. Ebben a megközelítésben is jó szívvel javasolható a Bihar F1.
Kápia típusú paprikáknál célszerű különválasztani a termelési célt. Sajnálatos, de tény, hogy az ipari feldolgozás kapcsán gyakorlatilag az ár a meghatározó és a minőség háttérbe szorul. Ennek megfelelően ipari céltermesztésre nagy testű, vastaghúsú, ám ugyancsak magas hozamú fajtákat célszerű választani, amelyek gazdaságossá teszik a termelést. Étkezési piac esetében a fogyasztói igények egyértelműen eltolódtak a szupermarketek diktálta specifikációk irányába. Az úgynevezett tálcikás paprika előretörése maga után vonja az ehhez szükséges fajták használatát. Értelemszerűen ebben a szegmensben a nagy testű (hegyes, sérülékeny) paprika háttérbe szorul.
Köszönjük az interjút Bűdi Zsolt vezérigazgatónak, sikeres szezont kívánunk 2014-ben is!